Deelname aan de München Marathon 2017

19 juli 2017 - Rotterdam, Nederland

Voor de reis begint...

Logo

In het eerste weekend van oktober ga ik voor het eerst naar München om deel te nemen aan de 32e München Marathon in deze stad.

De officiële website van deze marathon kun je vinden via url http://www.muenchenmarathon.de/en/disciplines/marathon/.

De marathon van München schijnt behoorlijk populair te zijn, vele toppers hebben de afgelopen jaren in deze marathon scherpe tijden neergezet. In mijn zoektocht naar een tweede marathon om deel te nemen in 2017 ben ik via het internet op deze marathon uitgekomen. De start en de finish van deze marathon zijn in het Olympiastadion, dit is de vroegere thuishaven van Bayern München en 1860 München. Tijdens deze marathon wordt er veel door de binnenstad gelopen maar ook de Englischen Garten worden aangedaan. De maand oktober (wanneer de marathon plaatsvindt), staat in München bekend als de maand van de feesten. In de weekenden wordt München overspoeld met toeristen uit binnen- en buitenland. Ik ben benieuwd wat er allemaal te zien is in deze stad.

Ik heb deze reis geboekt via Loopreizen.nl https://loopreizen.nl/marathon-munchen waardoor ik zeker ben van een startbewijs. Altijd handig als je wilt deelnemen aan een populaire marathon .

Vrijdag 6 oktober vlieg ik van Schiphol naar München waar ik een kamer heb in hotel Leonardo München City North (****).

Zaterdag is ter vrije besteding. Op deze dag dient het startbewijs opgehaald te worden.

En zondag 8 oktober is de dag van de Marathon van München.

Maandag 9 oktober is de dag van de terugreis gepland.

De laatste loodjes

De laatste 34 dagen tot de start...

Nog iets meer dan 34 dagen en dan start de Marathon van München... De laatste voorbereidingen voor mijn nieuwe avontuur worden getroffen. Dit is voor mij altijd de mooiste periode in de voorbereiding van een evenement. Er moet nog een hoop gebeuren maar de marathon komt steeds dichterbij. De puntjes worden op de 'i' gezet wat betreft conditie, ontspanning/inspanning, en de focus op een marathon zelf. Wat de marathon zelf daar draait het uiteindelijk allemaal om. Ik kan bijna niet wachten op het begin van de reis naar München zo spannend is het. Ben er klaar voor. De laatste weken in de voorbereiding zijn fantastisch. Ik maak de komende 3 weken zoveel mogelijk kilometers tot de laatste 1,5 week voor de wedstrijd. Dan begint voor mij het uitrusten en stapelen.

De laatste week

Op een na laatste uitlooptraining

Nog een goede week te gaan. Voordat het rusten en stapelen kan beginnen heb ik vandaag heel rustig uitgelopen. Bedoeling was nog even wat te lopen om de spieren soepel te houden. Ik merk zoals altijd dat nu ook de spanning begint te komen. Die spanning is nodig om mezelf op te laden voor de marathon. Er zijn voldoende kilometers gemaakt in de voorbereiding. Het aftellen gaat nu beginnen. Inmiddels is ook mijn startnummer 3555 binnen via Loopreizen.nl. Morgen worden de eerste pannekoeken gebakken een traditie en die we er in houden. Mijn lijf heeft een behoorlijke portie energie nodig om straks de marathon te kunnen volbrengen. Dat probeer ik voor te bereiden door de laatste week regelmatig te eten en de juiste voeding te nemen. Ondanks dat ik extra koolhydraten nodig heb voor de wedstrijd is het niet de bedoeling met een extra kilo of wat aan de start te staan. De laatste week eet ik vooral koolhydraatrijke maaltijden zoals pasta (met tomatensaus) of rijst met groenten en kip. En brood met appelstroop of vruchtenhagel, fruit, ontbijtgranen (havermout/muesli), krentenbollen, en ontbijtkoek. Ik drink geen alcohol meer. Vetrijke voedingsmiddelen zoals patat, worst, grote koeken en chocoladerepen mijd ik.
En ik drink voldoende water dus 1,5 liter of meer per dag met isotone poeder. Liever thee met een extra klontje suiker dan koffie. Want koffie drijft vocht af.

De dag voor het vertrek

Vanochtend vroeg heb ik mijn vlucht bij KLM ingechecked. De laatste voorbereidingen worden vandaag getroffen. Nog even wat reisspulletjes halen bij de drogist. Mijn reisdocumenten heb ik vanochtend per e-mail ontvangen en moet ik afdrukken en mijn tas moet nog worden ingepakt. Alles is gereed. Inmiddels is het toedienen van extra kolydraten ook begonnen. Naast de pannenkoeken, pasta, en chocoladekoek is ook de pot Carbo Loader open getrokken.

Carbo loader

Ik weet inmiddels ook via de website van de ANWB dat het niet nodig is een verloopstekker (wereldstekker) mee te nemen voor Duitsland.
Mijn koffer is ingepakt. Zoals gewoonlijk kan ik niet echt slapen van de opwinding.
Ik heb een vriendin gesproken die in München heeft gewoond en zij heeft mij veel tips gegeven. Het moet een onwijs leuke stad zijn zegt zij. Marienplatz daar werd en wordt Bayern München altijd gehuldigd. Daar vindt je leuke biergartens. En de Englisher Garten schijnt mooi te zijn. Natuurlijk noemt zij het Olympiastadion waar we starten en finishen. En zij adviseert de App tripadvisor in te schakelen voor leuke restaurants en bezienswaardigheden. In de restaurants moet je wel reserveren.

Vrijdag 6 oktober, de dag van vertrek

Het is 4:00 uur en ik ben wakker. Eerst douchen en even wat eten.
Om 5:15 uur vertrek ik vanaf huis naar Rotterdam Centraal. Naomï brengt me weg met de auto. Ik ga met de trein naar Schiphol. Het is hardstikke fijn dat je dochter op dit tijdstip van de dag voor taxi wil spelen. Sorry Naomï maakt het wel een keertje goed.

Om 5:56 uur vertrekt de Intercity vanaf Centraal Station richting Lelystad Centrum (NS) vanaf spoor 11. Om 6:47 uur komen we in het donker aan op Station Schiphol. De Intercity rijdt op tijd. Het is op dit tijdstip heel rustig op Centraal en in de trein.

Schiphol-2 Schiphol-3 Schiphol-5

Ben inmiddels al een dik uur op Schiphol. Heb een dosis gezonde spanning. Het gevoel van de marathon zit in mijn lichaam en dat is okee. Het is druk maar alles gaat voorspoedig. Ik heb geen drugs, wapens, of andere bijzonderheden bij me. Ook geen Feyenoord-shirt. Dus ook de bodyscan kwam ik dit keer moeiteloos doorheen. Normaal wordt ik altijd helemaal gestript. Nu wachten bij gate D78 op het vertrek. Het regent in Amsterdam ongelofelijk hard. Het wordt een bijzondere editie dit keer. Ik voel het aan mijn water...

Om 9:55 uur zijn we pas los van de gate op Schiphol. Er is vertraging vanwege het weer een duwtruck die te laat is. Maar om 10:18 uur taxiën we de startbaan op. De hele vlucht duurt slechts 1 uur. Ondanks het slechte weer vanochtend kregen we een mooi beeld van Nederland vanuit de lucht. Jezus wat is dit gaaf!

Vlucht-1 Vlucht-2 Vlucht-3 Vlucht-4

Vlucht-6

Vlucht - KLM Royal Dutch Airlines (KL) - 1793
6 oktober 2017
Vertrek 9:35 uur
Munich intl Arpt (MUC)
11:00 uur
1 tas 12 kg

Even voor 12:00 uur ben ik in de aankomsthal van het vliegveld. Het is geen groot vliegveld. Maar het is wel Duits dus het is ook niet echt klein. De S-bahn is makkelijk te vinden. Want overal zie je het teken op de borden. Een enkele rit kost € 11,20 van het vliegveld naar Moosach. Je komt namelijk van buiten de stad. Het is altijd even uitzoeken hoe het metrosysteem werkt in een andere stad. Maar de lijn van het vliegveld naar Moosach is de S-Bahnlinie S1 Richtung Ostbahnhof bis Moosach - lichtblauwe lijn. Ik ben vergeten een metroplan af te drukken vooraf. Rond 13:00 uur ben ik op S-bahnstation Moosach. Het is nog geen 10 minuten lopen richting het hotel. Omdat ik vanaf 4:00 uur vanochtend al aan het reizen ben begin ik honger te krijgen. In de wijk Moosach zitten meerdere restaurantjes waaronder meerdere Italiaanse restaurantjes. Dus eerst meer eens wat pasta eten. Om 13:00 uur zit ik een de eerste thee met veel suiker en een bord spaghetti.

Moosach-1 Moosach-2

Moosach-3 Moosach-4 Moosach-5

Omdat mijn hotelkamer om 13:30 uur nog niet schoon was ben ik direct de stad in gegaan na de pastamaaltijd. Je hebt in München de S- en de U-bahn en ook nog wat trams en bussen. Ik ben direct ingestapt op de U-bahn. De single 3-tage kaart kost € 16,20 voor de Innerraum (hele centrum zeg maar). Ik zie de hele dag geen enkele controleur op de stations. Er zijn wel overal mensen die informatie geven een kaartje verkopen voor de metro. Maar die heb je hier blijkbaar niet nodig. Duitsers kopen gewoon een kaartje en zijn relaxed. Binnen 10 minuten ben ik van de halte Moosach bij de halte Olympiazentrum. Er lopen allemaal mensen met marathontasjes bij deze halte. Ik dacht gelijk laat ik maar uitstappen en naar de expo gaan. Dit is de route die ik zondag ook moet afleggen naar de start van de marathon. Een makkie dus dat is lekker. De marathonexpo is in het Olympiapark het stadion van de WK74. De expo zelf is niet heel groot wat betreft de winkeltjes. Maar de plek is heel bijzonder en weer typisch Duits ruimte zat. In Rotterdam is het wat de marathonexpo uitgebreider maar ik kan hier alles vinden wat ik nodig heb. Ik koop mijn gelletjes en iets om mijn startnummer te bevestigen. Zo'n expo is altijd leuk. Omdat het koud is heb ik een extra thermoshirt gekocht voor zondag. Nadat ik mijn startnummer heb opgehaald krijg ik ook het herinneringsshirt bij een balie. Op de expo komt ik Annette Lippinkhof met haar man tegen. Annette is een oud-collega en ook een hardloopster die vaak bij Energie Barendrecht meeloopt vanwege de voorbereiding op de Rotterdam Marathon. Iedere dag kruisen we elkaar op de fiets als ik naar mijn werk ga. Hoe vreemd kan het gaan. Maar hartstikke leuk.

Olympiazentrum-1 Olympiazentrum-2 Olympiazentrum-3
Olympiazentrum-4 Olympiazentrum-5 Olympiazentrum-6
Olympiazentrum-7 Olympiazentrum-8 Olympiazentrum-12
Olympiazentrum-14 Olympiazentrum-15 Olympiazentrum-16

Na een uurtje kletsen en met z'n drieën over de expo lopen ben ik teruggegaan naar het hotel om in te checken. We spreken nog wel af om 's avonds in de stad te gaan eten bij Schneider Bräuhaus in het centrum van München. Hotel Leonardo München City North (****) is een klein hotel dat je op meer plekken in München tegenkomt. Dit 4-sterrenhotel ligt in de wijk Moosach in München. Je wandelt vanaf het Leonardo Hotel Munich City North in 5 minuten naar het S-Bahnstation Moosach. Het Leonardo Hotel Munich City North biedt comfortabele, goed uitgeruste accommodaties en veilige parkeergelegenheid op slechts enkele minuten van de snelweg. Je kunt je dag hier goed beginnen met een stevig ontbijt. Het personeel bij de 24-uursreceptie geeft je graag meer informatie over de stad en kan tickets voor het openbaar vervoer voor je regelen. De receptie helpt ook bij het maken van reserveringen als je dat wilt. De aankleding van het hotel en de kamers is alsof het helemaal nieuw is. Ik heb een 2-persoonskamer voor mezelf. Ziet er goed uit allemaal. Op de hoek bij het hotel zitten meerdere supermarkten. Daar heb ik bananen en drinken ingekocht. Ik ben best vermoeid dus ben ik even een uurtje op bed gaan liggen om uit te rusten.

Leonardo München-1Leonardo München-2 Leonardo München-3

Leonardo München-4 Leonardo München-5 Leonardo München-6

Nadat ik eerst een douche heb genomen ben ik om 18:00 uur ben ik richting Mariënplatz het centrum van München gegaan. Ik bereken gelijk de reistijden van de rit als voorbereiding op de marathondag. Om 18:15 vertrek ik bij de U-bahnhalte Moosach. Om 18:21 passeren we de halte Olympiazentrum. Het is dus welgeteld 6 minuten naar de marathon zondag het kan bijna niet dichterbij. Om 18:30 uur komen we aan bij de halte Mariënplatz. Ik ben de stad gaan verkennen om wat indrukken op te doen van München in de avond. Om 19:30 uur stappen we bij Schneider Bräuhaus binnen. Een echt typisch Bayers inlooprestaurant met in klederdracht rondlopende Duitsers. Zeg maar een kruising tussen de Oktoberfeste en MacDonalds. Maar wel goed eten en snel. Alles wat je besteld ligt binnen 10 minuten op tafel. Om kwart over 10 hou ik het voor gezien. om 22:40 uur ben ik weer terug bij het hotel. De eerste dag zit er op. Het weer is wel fris en nat. Hopelijk klaart het richting de zondag allemaal wat op.

Mariënplatz-1 Mariënplatz-2 Mariënplatz-5

Mariënplatz-6 Mariënplatz-7Mariënplatz-8

Mariënplatz-9 Mariënplatz-12Mariënplatz-13

Mariënplatz-14 Mariënplatz-17

Munchen Openbaar Vervoer

Het openbaar vervoer in München is het beste van Europa! Het is meer dan uitstekend geregeld en kan snel en goedkoop. Vooral in de binnenstad wordt autorijden actief ontmoedigd, dus je kunt je auto maar beter laten staan en gebruik maken van het goed georganiseerd openbaar vervoer. De stad is namelijk ontsloten door de U-Bahn (de metro), de S-Bahn (het stadsspoor), de Strassenbahn (de tram) en de bus. Het systeem van de U-Bahn en S-Bahn zijn te vergelijken met de voor ons bekende metro en trein. De stations van de U-Bahn en S-Bahn zijn over de gehele stad verpreidt waardoor je nooit ver zult hoeven lopen om er gebruik van te maken. Het systeem is erg gebruiksvriendelijk: bij de uitgangen van de stations vind je de verbindingen, dienstregelingen en bestemmingen. Ondanks dat de U-Bahn onderdeel is van de S-Bahn is het erg handig om te weten dat de S-Bahn in de meeste gevallen een ander station heeft dan de U-Bahn. In München kun je met één kaartje (Tageskarte) gebruik maken van elk openbaar vervoersmiddel. Met hetzelfde kaartje kun je dus gebruik maken van de U-Bahn, de S-Bahn, de Strassenbahn en de stadsbussen. Het is goedkoop en daarmee is het openbaar vervoer heel toegankelijk. De stad is ingedeeld in twee tariefzones. De stad München zelf (Innenraum) is één zone, de buitenwijken (Aussenraum) zijn de andere zone.

Schnellbahnnetz München

Zaterdag, winkelen en de zenuwen in bedwang houden...

Het is zaterdag en ik heb gepland de stad in te gaan om te winkelen. Om 8:30 uur ga ik naar het ontbijt beneden op de begane grond in het hotel. Het ontbijt is uitstekend. Dit hotel is prima om te verblijven een aanrader. Enige is dat Leonardo München City North in een buitenwijk ligt maar alles is zo makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer en ook snel dat het geen enkele belemmering is. Het eten is prima verzorgd. Personeel is ruim aanwezig. Je kunt zoals te doen gebruikelijk van alles krijgen, lekker vers brood, drinken het kan niet op. Ik heb een luxe kamer die bijna nieuw lijkt te zijn. Het is leuk om hier te zijn. Hier wel je best nog een keertje terugkomen.

Ontbijtzaterdag-1 Ontbijtzaterdag-3Ontbijtzaterdag-4

Ontbijtzaterdag-5 Ontbijtzaterdag-6Ontbijtzaterdag-7

Ontbijtzaterdag-8

Na het eten heb ik mijn reisverslag eerst bijgewerkt. Daarna ben ik rond 9:30 uur de stad in gegaan. Het is fris weer. Ik ben enorm gespannen voor de marathondag. Maar het is wel gezonde spanning. Ik heb besloten ergens in een kerk een kaarsje te gaan branden voor de goede afloop van het weekend. Met de U-bahn ga ik naar het centrum - Mariënplatz. Aangekomen op de Mariënplatz ga ik eerst op zoek naar de Frauenkirche. Ik had het plan niet alleen te gaan winkelen maar ook zoveel mogelijk bijzondere plekken te bezoeken. In je hotel vindt je altijd een bak met kaartjes over de stad en wat er te doen valt. Daar heb ik het nodige uitgehaald om me voor te bereiden op München. In de Frauenkirche is toevallig ook een dienst aan de gang als ik binnen loop. Het is een prachtige kerk in het centrum van de stad. De kerk zit op zaterdag vol hier in München.

Frauenkirche-1 Frauenkirche-2Frauenkirche-3

Frauenkirche-4Frauenkirche-5Frauenkirche-6

Frauenkirche-7Frauenkirche-8Frauenkirche-9

Frauenkirche-10Frauenkirche-11

Na het bezoek aan de Frauenkirche loop ik de winkelstraten in van München om te shoppen en dat valt niet tegen. Ik zou hier best mijn inkopen kunnen doen. München is een stad naar mijn smaak. Veel kledingzaken, lekkernijen, eetgelegenheden, markten. Van alles wat. Het wordt naar verloop van tijd steeds drukker in het centrum. Uiteraard zijn er ook veel toeristen. Gelukkig kom ik een aantal Duitse sportwinkels tegen. Echt Duits dus minimaal 4 etages met van alles voor bergsport, fietsen, voetballen, maar ook hardlopen. Wat ook weer opvalt is dat je in Duitsland hele andere kleding kunt krijgen van Adidas, Nike en andere grote merken dan bij ons. Tip zorg in München dat je ook contant geld bij je hebt naast een bankpas. In veel winkels wordt het echt gewaardeerd als je contant betaald.

Winkelen-1Winkelen-2Winkelen-3

Winkelen-16Winkelen-17Winkelen-18

Winkelen-19Winkelen-20Winkelen-21

Winkelen-22Winkelen-23Winkelen-24

Winkelen-25Winkelen-26Winkelen-27Winkelen-28

Na het winkelen kom ik bij Der Alten Peter. Je moet wel fit zijn om de toren van Der Alten Peter te beklimmen. Bovenop de toren heb je op 91 meter hoogte een geweldig uitzicht over de stad München. Maar dan moet je eerst wel 300 treden beklimmen om boven te komen over trappen waar je elkaar eigenlijk niet kunt passeren. Na 10 minuten wachten vanwege de drukte mogen we naar boven. En het is het waard al heb ik hoogtevrees.

Altenpeter-1Altenpeter-2Altenpeter-3

Altenpeter-20Altenpeter-21Altenpeter-22

Altenpeter-23Altenpeter-24Altenpeter-25

Altenpeter-26Altenpeter-27

Altenpeter-28Altenpeter-29Altenpeter-30Altenpeter-31

Na het beklimmen van de toren van Der Alten Peter en het winkelen is het tijd de energievoorraad aan te vullen. Rond 13.00 uur loop ik bij Berni’s Nudelbrett binnen. Een restaurant met veel Italiaanse lekkernijen.En niet moeilijk te vinden want dit restaurant zit op de hoek bij Der Alten Peter. Met een dubbele latte macchiato, een groot bord spaghetti en een flink glas cola kom je een heel eind.

Berni's-1Berni's-7Berni's-8

Berni's-9 Berni's-10

Na het eten ga ik op de route terug langs het deel van München waar je de universiteit vindt en Englischer Garten. Het ligt allemaal op de route U3 van de U-bahn dus heel makkelijk te vinden. Englischer Garten is een park midden in München. Heel uitgebreid. Een groot deel van de marathon gaat door dit park. In je eentje kost het zoeken naar alle bezienswaardigheden wel wat meer tijd en moeite merk ik. Maar uiteindelijk komt het dan wel goed. Universität en Englischer Garten is een gigantisch gebied. Voordat ik het weet heb ik gauw al weer wat uurtjes lopen slenteren. Ik begin mijn voeten te voelen en besluit rond vier uur ‘s middags terug te gaan naar het hotel om uit te rusten voor de marathon.

Universität-1Universität-2Universität-3

Universität-4Universität-5Universität-6

Universität-7Universität-8Universität-9

Universität-10

In het hotel begin ik de laatste voorbereidingen voor morgen te treffen. Ik moet kiezen welke kleding ik aantrek voor de wedstrijd. Dat is best lastig omdat het weer prima lijkt maar de weersverwachting minder goed weer opgeeft. En het voelt koud aan buiten dus helemaal in het kort lijkt niet handig. Ik besluit een driekwart broek aan te trekken die net over de knie valt en een thermoshirt met lange mouwen te gaan dragen. De laatste Carbo Loader wordt klaargemaakt. De rest van de avond kijk ik vanaf mijn hotelbed naar Duits voetbal met iedere keer een nieuw aangevulde fles Carbo Loader.
Op naar morgen!

De dag van de Marathon van München...

Om 6:00 uur ben ik wakker worden. Nou eigenlijk was ik al de hele nacht wakker. Ik kan moeilijk slapen voor de wedstrijd. Het weer ziet er niet best uit. Het heeft de gehele nacht geregend.

Marathonochtend-1 Marathonochtend-2

Om 5:30 uur heb ik eerst een fles Carbo Loader gedronken en ben ik aankleden grotendeels in mijn wedstrijdkleding. Vanaf 7.00 uur kun je in het hotel ontbijten en dat heb ik direct gedaan. Ik was niet de enige loper die daar aanwezig was.

Om 7:30 uur ben ik terug gegaan naar mijn kamer om de laatste voorbereidingen te treffen. Iets voor achten nog even naar de toilet en vlak voor vertrek nog een keer. De zenuwen spelen nu op. De weersverwachting is niet best. Het wordt vandaag wisselend weer met een klein beetje zon maar ook regen. De temperatuur is 9 tot maximaal 11 graden. Ik kies er voor een thermoshirt met lange aan te trekken. Achteraf blijkt dat een verstandige keus. Liever loop ik met een tank en een korte broek. Maar het voelt met de wind koud aan en dus pas ik mijn kleding aan. Bij de start zal blijken dat ook de lokale mensen die bekend zijn met de omstandigheden dit grotendeels gedaan hebben. Ik heb een oud trainingspak meegenomen wat ik kan weggooien. Nadat ik mijn startnummer heb vastgemaakt ben ik wedstrijdklaar.
Om 8:10 uur vertrek ik bij hotel Leonardo naar de start. De U-bahnhalte Moosach is vlakbij. En naar U-bahnhalte Olympiazentrum is nog geen 6 minuten. Het is druk in de metro met lopers. Maar het geen op z'n Duits heel ontspannen en gedisciplineerd.
Om 9:10 uur ben ik bij het startvak naar de Olympiahalle. De laatste voorbereidingen worden getroffen om te gaan lopen. Het blijft allemaal heel gemoedelijk. Geen taferelen zoals in Rotterdam met dranghekken etc. Duitsers doen wat er wordt gevraagd. Gewoon en lintje tussen de startvakken. En je kunt er ook gewoon overal in- en uitlopen.

Alle lopers dienen bij de marathon van München voor 16:30 uur gefinisht te zijn. Dat betekent dat je 6,5 uur mag doen over het parcours om over de finish te komen in het Olympiastadion. Hier moet je minimaal 18 jaar zijn om deel te mogen nemen. Het startvak wordt opgebouwd op de Coubertinplatz, in het Olympic Park Munich. Er zijn meerdere startwave gepland. Achteraf blijkt dat dit nauwelijks nodig is geweest gezien het beperkte aantal deelnemers.

Start blok A – 10:00 uur, deelnemers voor eindtijd 3:15 uur

Start blok B – 10:05 uur, deelnemers voor eindtijd 3:45 uur

Start blok C – 10:10 uur, deelnemers voor eindtijd 4:15 uur (dit is mijn startvak)

Start blok D – 10:15 uur, deelnemers voor eindtijd 4:45 uur

Start blok E – 10:20 uur, deelnemers voor eindtijd 4:45 uur

Uiteindelijk blijkt tijdens de start dat de eerste twee waves keurig vertrekken. Maar de overige deelnemers lopen allemaal met de derde startwave mee op weg voor de marathon. Er wordt gewerkt met een chip die je op je schoen dient te bevestigen. Er is een mogelijkheid om je kleding in een tasje achter te laten in het Olympiacentrum maar ik heb hier niet voor gekozen. Ik zorg altijd voor oude kleding die ik bij de start kan achterlaten. En de rest zie ik wel als ik over de finishlijn kom. Onderweg zijn er om de 4 kilometer verversingsposten met drinken en eten.

Startvak-1 Startvak-2 Startvak-3

Startvak-4 Startvak-4 Startvak-6

Startvak-8 Startvak-11 Startvak-14

Startvak-15 Startvak-16 Startvak-19

Om 10:10 uur wordt er gestart!

Het gaat erg goed. Dit parcours is glooiend met een aantal stijle stukken zowel naar beneden als naar boven. Ik loop als een zonnetje. Het veld wordt enorm uit elkaar getrokken. Vanwege het aantal deelnemers loop ik al snel alleen. Soms is er een groepje van 1 á 2 man waar je mee kan lopen. Maar vaak ben je op jezelf aangewezen. De wind neemt eind van de ochtend weer toe. En het begint steeds meer te regenen. De eerste 10 kilometer gaan door de stad. Dat is leuk en leidt lekker af. Daarna wordt er een groot stuk afgelegd door de Englischer Garten. Er staat nauwelijks publiek. In het park al helemaal niet. Her en der een verdwaalde politieagent. Tot 30 km loop ik op schema. Bij 32 km kom je terug in het centrum. Dat is weer leuk maar ik zit er volledig doorheen. Ik ben door het weer verkleumd. Dat kost z'n tol. Ik heb het koud en het tempo zakt. De laatste 10 kilometer zijn erg zwaar en ik ben aan het overleven. Binnenkomen valt niet mee maar met dit tempo maak ik me geen zorgen. De pijn neemt iedere kilometer toe en het tempo zakt steeds verder weg. Mijn bovenbenen zijn verrot en verhard. Na 39 km kom je terug bij het Olympisch stadion waar de finish is. Het is overweldigend eerst een rondje rond het stadion waar je kunt horen dat je er bijna bent. Dan het stadion in met een geweldige lichtshow. Het tempo is in eens weer terug. De ereronde gaat als een zonnetje. En dan de finish. Ik ben euforisch en emotioneel. Het heeft vandaag veel doorzettingsvermogen gekost om te blijven lopen. En ben helemaal verrot maar trots door de finish in iets meer dan 4:50 uur.

Race-1Finish-1 Finish-2 Finish-3

Finish-6 Finish-7 Finish-8

Race-2

Rond 16:00 uur ben ik terug in het hotel. Na het douchen en uitrusten heb ik afgesproken in de binnenstad om te gaan eten en eindelijk een biertje te drinken. Het is een geslaagde marathondag geworden.

Franziskaner-1 Franziskaner-2Franziskaner-3 Franziskaner-4
Franziskaner-5 Franziskaner-6 Franziskaner-7

Om 23:00 uur zoek ik mijn bed op het licht gaat uit!

De dag van de terugreis

Na het ontbijt eerst even de reislogger bijwerken. Het waren 2 hectische dagen vanwege de marathon. En ik had te veel mijn gedachten op de wedstrijd om ook nog mijn reisverslag bij te werken. En het was het waard!

Ik heb om kwart voor 11 afgesproken bij de Allianz Arena voor de rondleiding door het stadion van Bayern München. Ook een hoogtepunt van deze reis om het stadion van Bayern München te kunnen zien. Vanaf de metrohalte U3 - Moosach vertrek ik rond 10:00 uur richting de Allianz Arena. Bij de halte U6 - Munchner Freiheit stap je over op de U6-lijn richting Garching - Forschungszentrum. Bij de halte U-bahn Frottmaning stap ik rond 1-:30 uur uit. Het is een klein stukje lopen naar het stadion vanaf het station.

allianzarena-1 allianzarena-2 allianzarena-3

allianzarena-6 allianzarena-7 allianzarena-8

Het is een waanzinnig stadion. Via het enorme voorplein kom je bij het stadion terecht. Heel functioneel en degelijk maar wel een plek van een echte topclub waardig. Het stadion is in eerste instantie gebouwd voor zowel Bayern München als München 1860 omdat de stad München het in eerste instantie toch wel wat ambitieus vond. Maar het stadion is er naast het Olympisch Stadion toch van gekomen. Je moet gewoon lef hebben. Maar de laatstegenoemde voetbalclub is vorige seizoen voor slecht € 11 MLN vertrokken en heeft haar 50% van de aandelen in het stadion voor een schijntje van de hand gedaan. En nu is Bayern München echt de enige eigenaar van dit geweldige stadion.

allianzarena-9 allianzarena-10 allianzarena-11

De rondleiding gaat door het hele stadion. De ontvangst voor de gasten lijkt een Biergarten. Dus geen tierelantijnen maar wel droog, warm, groot, bier, een broodjes Bratwurst. Meer heb je niet nodig in een voetbaltempel.

allianzarena-17 allianzarena-19 allianzarena-20

allianzarena-22 allianzarena-23 allianzarena-25

De rondleiding begint en duurt ongeveer een uur...

allianzarena-27 allianzarena-28 allianzarena-30

allianzarena-31 allianzarena-34 allianzarena-35

allianzarena-37 allianzarena-38 allianzarena-41

allianzarena-45  allianzarena-47 allianzarena-48

allianzarena-50 allianzarena-51 allianzarena-53

allianzarena-54 allianzarena-55 allianzarena-57

allianzarena-58

En dan nog een uurtje door de prijzenkast... En ja deze voetbalclub heeft wel een paar prijzen gewonnen in haar bestaan. De rondleider vertelt dus ook dat het heel normaal is dat Bayern kampioen wordt en de beker wint al viel dat laatste - de bekerwinst - afgelopen seizoen ten deel aan Borussia Dortmund.

allianzarena-59 allianzarena-60 allianzarena-63

allianzarena-64 allianzarena-65 allianzarena-66

Het was een indrukwekkende rondleiding door de Allianz Arena. Wat een energie en een rijkdom. Na de stadiontrip en het kopen van een thuisshirt in de fanshop van de club ben ik voor de laatste keer teruggegaan naar de Mariënplatz. Voor een laatste broodje Bratwurst.

Marienplatz-1 Marienplatz-2 Marienplatz-3
Marienplatz-4 Marienplatz-5

Marienplatz-6 Marienplatz-8

Daarna voor de laatste keer naar het hotel om de tassen op te halen. Om 14:00 uur vertrek ik vanaf het hotel naar het vliegveld. Onderweg is er wat oponthoud vanwege een enkelspoor dat in gebruik is vanwege werkzaamheden aan de S-bahn. Het hele weekend heb ik ervaren hoe georganiseerd de Duitsers zijn en nu op weg naar huis is er een enkelspoor vanwege werkzaamheden. Rond 15:00 uur ben ik op het vliegveld om in te checken voor de terugreis naar Amsterdam. Het gaat allemaal heel soepel al is de douane ook hier kritisch en erg aanwezig. Het is een klein vliegveld maar ik kan er nog wel wat laatste aankopen doen in de taxfreeshop. We stappen op tijd in om met KLM terug te vliegen naar Amsterdam. Naarmate we dichter bij Schiphol komen wordt het steeds meer bewolkt. Toch blijft het een soepele vlucht. In nauwelijks een uur en een kwartier zijn we terug.

Munich Intl Arpt (MUC) Munich

Class of Service:

Economy

1 Piece Plan

Bag 1 ‐ NO FEE UPTO26LB/12KG AND UPTO45LI/115LCM

Snel naar de trein en met de Intercity Direct kom ik iets voor half tien aan op Rotterdam Centraal.

Aan het mooi weekend is een einde gekomen. Het was een leuke trip met Loopreizen.nl. München is een leuke stad met veel terrasjes, gezellige Biergartens en bijzondere plekken en gebouwen. Een super openbaar vervoer waarmee je heel makkelijk en snel door de stad kunt reizen. Hier in München is het allemaal goed georganiseerd. Wel valt het op dat er op de metrostations toch wel wat armoede zichtbaar is onder de oudere Duitsers die met een biertje rondhangen op het perron.

1. Cor:
    22 augustus 2017
    Ga je zeker volgen.
  2. Lucretia:
    23 augustus 2017
    Leuk veel succes met trainen
  3. Bianca:
    23 augustus 2017
    Succes en veel plezier!
  4. Jos:
    24 augustus 2017
    Sehr schön! Viele gelück!